- Szorgalommal és kitartással. A piaci validáció, a product-market fit, tehát a jó ötlet szükséges, de nem elégséges feltétele a Kampány, majd a vállalkozás sikerre vitelének. Bár a közösségi finanszírozási kampány nem igényel rendkívüli munkát, mint minden kampányban, vannak mélypontok, újragondolandó döntések, kommunikációs kihívások. Ezekhez újra és újra erőt kell venni.
- A hitelesség a legfontosabb, amit a következetes, őszinte és etikus kommunikáció teremt meg.
- Bár megengedett, de nem szerencsés, ha egy vállalkozás ötletfázisban van még: MVP, azaz már bevételt termelő, piaci visszajelzéseket már kapott, és keresletet bizonyítani képes vállalkozás sokkal nagyobb eséllyel kap tőkét. A befektetők a növekedésre adják a tőkét, nem a fizetéseket biztosítják. Legyen tehát meg a termék vagy a szolgáltatás és erős online közönség (min. 2000-es követőtábor), egy minimum háromfős, elszánt csapat, amely nagyon ért ahhoz, amit meg akar valósítani.
- Fel kell építeni a befektetői kört. A keresett tőke 15-30%-át az alapítói netwörknek kellene adnia. Ez az hógolyó, amit hólabdává lehet növelni a Kampány során.
- A mentorok bevonása számos szempontból növelik az esélyeket. Ők várhatóan challengelik, azaz fenekestül ki fogják forgatni az elképzeléseidet – még a befektetők előtt – és segítenek előre gondolkozni. Segítenek a befektetési anyagok összeállításában és így az árazás megállapításában, azaz segítenek megállapítani a reális Tőkecélt és az annak fejében kínált üzletrészt. Sokan közülük rendszeresen be is fektetnek. A Mentorok havi 2 órát pro bono segítik a Kampánygazdákat.
- Online jelenlét, a közösségi média aktivitás nélkül, titokban nem lehet crowdfundingolni. A kampánykommunikációs stratégia kidolgozását már ez előregiszrációs fázisban el kell kezdeni, a visszajelzésekre reagálni, és azokból tanulni kell.
- Találd meg a vezető befektetődet (lásd a vezető befektetőről szóló szócikket.) Az az angyal vagy intézményi befektető lesz vezető befektető, akivel viszonylag rövid időn belül megegyeztek az indikatív befektetési feltételekben. E folyamatban a mentor, a Tőkeportál és a jogászaink is részt vesznek. A vezető befektető nem kötelező elem, de nagymértékben segítheti a Kampány sikerességét és a vállalkozásod jövőbeli sikerességét.
- A Kampány előkészítését projektszerűen, egyeztetett határidők betartásával érdemes elkezdeni. Ahogy elkészülnek a befektetési anyagok, azokat a Tőkeportál értékeli (scoring), sőt ajánl vezető befektetőket.
- A Kampányt az elkészült befektetési anyagok (one pager, pitch deck, részletes leírás, video, befektetési feltételek) feltöltésével és megfelelő kommunikációs időzítéssel lehet indítani. Utóbbi a közösségi médiabeli, online kommunikációt, a nyilvános személyes bemutatkozás (pitch) megszervezését, és a személyes befektetői megbeszélések kezdeményezését jelenti. Minél aktívabb az előkészítés, annál nagyobb a siker esélye.
- A Kampánykommunikációt fel kell építeni, mindig valamilyen aktuális érdekességgel az érdeklődést fenntartani, a célcsoportot mozgósítani kell. A Kampány fórumán feltett kérdésekre válaszolni kell, és az új hírekkel a Kampány dokumentációt frissíteni érdemes. A nemzetközi gyakorlat az, hogy a Kampány akkor sikeres, ha a keresett tőke egy kisebb része a vezető befektetővel együtt számítva az első napokban beérkezik.
- A Kampány során és azt követően háromhavonta tájékoztatni kell a Befektetőket az eredmények, mérföldkövek eléréséről, és válaszolj a kérdéseikre. Ez az alapja a bizalom megtartásának, és a későbbi tőkebevonás sikerességének.