- Legyen meglévő terméked vagy szolgáltatásod (MVP), amit fejleszteni akarsz, vagy jelentős közönséged és nagyon értsen a csapatod ahhoz, amit meg akartok valósítani.
- Ha az üzleti modelled B2C, ha ismert vagy a magyar piacon, akkor várhatóan egyszerűbb lesz a dolgod; két hónap felkészüléssel akkor is számolj. De B2B vállalkozások is tudnak sikeresen részvénycélú kampányt indítani.
- Keress az ötletedhez hasonló közösségi finanszírozási kampányokat, nézd meg, mi volt azokban szimpatikus, releváns.
- Azt is gondold végig, hogy kiktől kaptál már kisebb-nagyobb összegekre befektetési vagy finanszírozási ajánlatot, vagy épp kik és miért utasítottak el.
- Keress meg minket, és Te is nézd meg a Tőkeportál oldalán a lehetséges üzletfejlesztési és jogi mentorokat, illetve Te is hozhatsz olyan mentort, aki segít a befektetési anyagok összeállításában és így az árazás megállapításában, azaz segít megállapítani a reális Tőkecélt és az annak fejében kínált üzletrészt. A Tőkeportál mentorcsapata az induló cégeknek is megfizethető startup árazással támogatja a folyamatot.
- Gondold végig, hogy a meglévő közösségi média-táborod mennyire aktivizálható, mennyire vennének részt a vállalkozásod sikerre vitelében, ha már a követőd /felhasználód/vevőd.
- Lehet a közösségi finanszírozásban szerzett tőke az első, de a többedik befektetői köröd is. Ha van már befektetőd, akkor egyetértésére szükség lesz a közösségi finanszírozási kampányhoz is. Ha van már befektetői anyagod (deck, one pager, üzleti terv) akkor gyorsan tudunk haladni, de ezek elkészítésében is segítünk. 5 évre szóló üzleti tervet fogunk készíteni és validálni.
- A Tőkeportál csapata a kampány indíthatóságáról, a jogi feltételekről – amihez vagy új Zrt. alapítására, vagy a meglévő átalakítására lesz szükség – néhány napon belül visszajelez, és egyúttal ajánl egy-egy mentort is a felkészüléshez, valamint tájékoztat a várható költségekről. A kampányindítás folyamatát és a költségeket a kampányindítási megállapodás részletezi.
- a szükséges cégjogi lépésektől függően a kampányindítás fix költsége 200e-300e Ft között lesz,
- amin felül a videokészítés költségével kell számolnod (ami a Tőkeportál partnereivel akár 150e Ft-ból is megoldható).
Nem kötelező, de erősen ajánlott elemek
- az üzletfejlesztési mentor kézben tartja a kampányelőkészítést, szakszerűen segíti a befektetési dokumentáció előkészítését, és segít befektetőket találni. A vele készült anyag a Kampánygazda üzletfejlesztését a kampánytól függetlenül segíti. Költsége jellemzően 250e Ft + sikerdíj).
- Ezen kívül (szerény) online és offline kommunikációs költségekkel érdemes számolni.
- A kampányelőkészítést projektszerűen, egyeztetett határidők betartásával érdemes elkezdeni. Ahogy elkészülnek a befektetési anyagok, azokat a Tőkeportál értékeli (scoring), sőt ajánl vezető befektetőket. Az az angyal vagy intézményi befektető lesz vezető befektető, akivel viszonylag rövid időn belül megegyeztek az indikatív befektetési feltételekben. E folyamatban a mentor, a Tőkeportál és a jogászaink is részt vesznek. A vezető befektető nem kötelező elem, de nagyon nagymértékben segítheti a Kampány sikerességét és a vállalkozásod jövőbeli sikerességét.
- A Kampányt az elkészült befektetési anyagok (one pager, deck, részletes leírás, video, befektetési feltételek) feltöltésével és megfelelő kommunikációs időzítéssel lehet indítani. Utóbbi a közösségi médiabeli, online kommunikációt, a nyilvános személyes bemutatkozás (pitchek) megszervezését, és a személyes befektetői megbeszélések kezdeményezését jelenti. Minél aktívabb az előkészítés, annál nagyobb a siker esélye.
- A Kampány alatt folyamatos a kommunikáció, a Kampány fórumán feltett kérdésekre válaszolni kell, és az új hírekkel a Kampány dokumentációt frissíteni érdemes. A nemzetközi gyakorlat az, hogy a Kampány akkor sikeres, ha a keresett tőke egy kisebb része a vezető befektetővel együtt számítva az első napokban beérkezik. (Mivel a Tőkeportál most indul, ezért mi arra számítunk, hogy a kampányok alatt folyamatosan nőhet a regisztrálók száma, így a kampányok felpörgése lassabb lesz.) A Kampány Utolsó Napja vagy az előre meghirdetett dátum, vagy az a nap, amikor a Kampány eléri a Maximális Tőkecélt. Ezután történik meg a tőkeemelés, az új részvények kibocsátása. Ha sikertelen a kampány, azaz nem éri el a Minimális Tőkecélt, akkor a tanulságok levonása mellett az újraindítás esélyeit is áttekintjük. A Tőkeportál minden lépésben segíti a Kampánygazdát.
- A Kampányban jelzett időközönként tájékozasd a Befektetőket az eredmények, mérföldkövek eléréséről, és válaszolj a kérdéseikre. Ez az alapja a bizalom megtartásának, és a későbbi tőkebevonás sikerességének.