Hasznos Információk

Kérdések & Válaszok

Gyakran feltett kérdések

Gyakori_kerdesek

1. Mi a Tőkeportál?

A Tőkeportál az első magyar részvénycélú közösségi finanszírozási portál, ahol a nemzetközi jó gyakorlatnak és a jogi környezetnek is megfelelő módon a tőkét kereső vállalkozások mutatják be online kampányaikat a potenciális közösségi befektetőknek: a lakosság széles köreinek, és az intézményi befektetőknek. Az előminősítési folyamaton átment vállalkozások a 45-60 napig tartó kampány folyamán a szabályzatoknak megfelelő…

Bővebben
Gyakori_kerdesek

2. Mi az a közösségi finanszírozás, mi célt szolgál, és miért fontos ez a gazdaságnak?

A közösségi finanszírozás kapcsán a nemzetközi szakirodalom első helyen széles rétegek (a crowd) számára a gazdasághoz, a tőkepiachoz való hozzáférés történő biztosítását, azaz a startup befektetések elérhetőségét, demokratizálását említi. Az internet biztosítja az információk egyidejű és globális hozzáférését, eképpen befektetők egyenlő elbánásának elvét, sőt ennél még jóval többet: a kérdezés és a hozzászólás lehetőségét. Minél…

Bővebben
Gyakori_kerdesek

3. A közösségi finanszírozás formái

Két nagy csoporton belül két-két platform alapú közösségi finanszírozási formát lehet megkülönböztetni. Szervezett (önszabályozó) formák: Adománygyűjtésről van szó, amikor a projektgazda egy társadalmi- vagy üzleti cél megvalósításához kéri a közösség támogatását, adományát úgy, hogy az adományozók nem kapnak ellenszolgáltatást. Üzleti ötlet validálásához is használják ezt a formát: egy igen korai fázisban elképzelhető, hogy kampányt indít…

Bővebben
Gyakori_kerdesek

4. Milyen jogszabályok érvényesek a közösségi finanszírozásra?

A támogatási vagy előfinanszírozási célú kampányok esetében a támogatók jellemzően rövid időn belül pontosan azt kapják, amit a kampányban nekik ígérnek: az adott eszközt, filmet, stb. A felmerülő problémák fogyasztóvédelmi szabályokba ütközhetnek. A befektetetési döntést igénylő részvény- vagy hitelcélú kampányokban azonban egy (jellemzően kezdő, startup) üzleti modell hosszútávú eredményességét számos jövőbeli tényező befolyásolja, azaz az…

Bővebben
Gyakori_kerdesek

5. Milyen vállalkozás / üzleti modell alkalmas közösségi finanszírozásra és milyen esetben lehet ez a legelőnyösebb tőkebevonási forma?

4 jellemzője van a sikeres kampánygazda vállalkozásoknak. Ezeknek nem kell egyszerre fennállniuk, de fel kell készülni ezen szempontoknak való megfelelésre. múltbeli teljesítmény (traction, validation): Ritkán tud teljesen kezdő vállalkozás tőkét gyűjteni. Teljesen kezdő projektet érdemes támogatási vagy előfinanszírozási kampánnyal validálni. Az üzleti modellbe történő befektetés akkor vonzó, ha már látszik, hogy van rá piaci igény,…

Bővebben
Gyakori_kerdesek

6. Mit jelent a sikeres illetve a sikertelen kampány?

All-or-Nothing (AoN) modell esetén csak a teljes tőkecélt elérő kampányok minősülnek sikeresnek, míg ha a tőkecélt nem éri el a kampány, akkor az sikertelen, és a támogatók/befektetők visszakapják az összeget. E modell nagyobb bztonságot jelent befektetési szempontból, mert csak akkor tudja elkölteni a pénzt a kampánygazda, ha a bemutatott üzleti tervéhez szükséges összes tőkét összegyűjtötte.…

Bővebben
Gyakori_kerdesek

7. Hogyan kell felkészülni egy kampányra és az mennyibe kerül?

7.Hogyan kell felkészülni egy kampányra és az mennyibe kerül? Bármilyen kampány bármelyik platformon csak gondos előkészület után lehet sikeres. Természetesen nagyban függ a Kampánygazda vállalkozás fejlettségi fokától, esetleg korábbi tapasztalatoktól, de kampányt csak támogatásra/befektetésre előkészített vállalkozás tud indítani, amire fel kell készülni. Az előkészítésben sokat segít a Tőkeportál. A felkészülés inspirációjaként, célszerű hasonló kampányokat keresni…

Bővebben
Gyakori_kerdesek

8. Tizenkét lépés a sikeres befektetési célú közösségi finanszírozási kampányhoz

Legyen meglévő terméked vagy szolgáltatásod (MVP), amit fejleszteni akarsz, vagy jelentős közönséged és nagyon értsen a csapatod ahhoz, amit meg akartok valósítani. Ha az üzleti modelled B2C, ha ismert vagy a magyar piacon, akkor várhatóan egyszerűbb lesz a dolgod; két hónap felkészüléssel akkor is számolj. De B2B vállalkozások is tudnak sikeresen részvénycélú kampányt indítani. Keress…

Bővebben
Gyakori_kerdesek

9. Ki lehet közösségi befektető, és mivel jár a közösségi befektetés? Mi a minimális befektetési összeg és mikor kell azt kifizetni?

A közösségi finanszírozási kampányokba bármely azonosított nagykorú személy befektethet, aki az adott portál ÁSzF-ét és az Adatkezelési Tájékoztatóját elfogadja. Az adott kampány befektetési feltételeiben szereplő minimálisan befektethető összeget vagy annak egész számú többszörösét lehet befektetni, akár 5000 Ft-tól kezdődően (de elképzelhető, hogy az adott üzleti modell hatékony megvalósításához jóval nagyobb a befektetési limit). Ha a…

Bővebben
Gyakori_kerdesek

10. Ki a minősített befektető?

Minősített befektető az értékpapírszámla-vezető minősítése alapján a pontos jogszabályi feltételeknek megfelelő magánszemély lehet, akinek a kockázatvállalási képességét az átlagnál magasabbnak itélik meg. Ennek szerepe akkor van, ha a kampány több mint 100 ezer euró tőkét gyűjt és a részvények kibocsátását jegyzéssel valósítja meg, mert ez esetben a nemzeti banki iránymutatás alapján csak az első 149…

Bővebben
Gyakori_kerdesek

11. Mit jelent a vezető befektető?

Nagyobb (30 millió Ft feletti), befektetési célú kampányok esetén jellemzően egy professzionális, tapasztalt kockázatitőke- befektető – angyal vagy tőkealap – megvizsgálja a vállalkozást és tárgyalja le a tőkeemeléshez kapcsolódó társasági szabályokat, amik az új és a régi részvényesek jogait és kötelezettségeit tartalmazzák. Ezt hívjuk befektetési feltételeknek, amik minden kampány oldaláról letölthetőek. A vezető befektető a…

Bővebben
Gyakori_kerdesek

12. Milyen kockázatokkal jár a közösségi kampányokba történő befektetés?

A közösségi finanszírozás során történő befektetés legnagyobb kockázata a kezdő vállalkozás még ki nem próbált üzleti modelljének kockázata. A befektetés kiválasztásánál az alábbi szempontokat érdemes mérlegelni: A vállalkozás vezetősége – alapítói és menedzsmentjének tapasztalatai, elhivatottsága. A vízió- hova akarják eljuttatni a céget 5 éves időtávlatban Az üzleti modell – a nyereségtermelő képesség kockázatainak megítélése A…

Bővebben
Gyakori_kerdesek

14. Mit jelentenek a befektetési feltételek?

A befektetési feltételek a kampánygazda vállalkozásban szerzett részesedésből szerzett jogokat és kikötéseket pontosítja. Jellemzően egy táblázatos felsorolás, amely 15-20 lényeges, 3 kérdéskört lefedő információt tartalmaz, s amikre példálul a kampány során a fórumon további kérdéseket lehet feltenni: a befektetői jogok, azaz a részvényhez kapcsolódó jogok (vállalatirányítási-, osztalék-, és exit esetét szabályozó jogosultságok) a vállalat irányításával…

Bővebben
Gyakori_kerdesek

15. Hogyan növekszik a befektetésem értéke, hogyan térül és mikor tudok kiszállni a befektetésemből? Van-e másodlagos kereskedelem?

Az induló vállalkozásba történő befektetés tényleges értéknövekedéséhez mindig idő szükséges, jellemzően minimum 3 év, de inkább 5, ritkán persze van gyorsabb növekedés is. A befektetésről olyan döntést hozzunk, hogy ezen időtávra fel vagyunk készülve. Ennek végén sokszor a vállalkozás felvásárlásánál, exitkor tudjuk a cégérték-növekedést realizálni (cash out). Ugyanakkor, sokszor előfordulhat, hogy időközben újabb tőkebevonást hajt…

Bővebben

Nem kapott választ a kérdésére ?

Írj nekünk további kérdéseket! Lépj kapcsolatba velünk !

Kérdés küldése