#TŐKEPORTÁL

Kérdések & Válaszok

Gyakran ismételt általános kérdések

A leggyakrabban használt közösségi finanszírozási alapfogalmak

  • All
  • Gyakran feltett általános kérdések
  • Gyakran feltett kérdések

A közösségi finanszírozás formái

Két nagy csoporton belül két-két platform alapú közösségi finanszírozási formát lehet megkülönböztetni. Szervezett (önszabályozó) formák: Adománygyűjtésről van szó, amikor a projektgazda egy társadalmi- vagy üzleti cél megvalósításához kéri a közösség támogatását, adományát úgy, hogy az adományozók nem kapnak ellenszolgáltatást. Üzleti ötlet validálásához is használják ezt a formát: egy igen korai fázisban elképzelhető, hogy kampányt indít…

Mi a Tőkeportál?

A Tőkeportál az első magyar részvénycélú közösségi finanszírozási portál, ahol a nemzetközi jó gyakorlatnak és a jogi környezetnek is megfelelő módon a tőkét kereső vállalkozások mutatják be online kampányaikat a potenciális közösségi befektetőknek: a lakosság széles köreinek, és az intézményi befektetőknek. Az előminősítési folyamaton átment vállalkozások a 45-60 napig tartó kampány folyamán a szabályzatoknak megfelelő…

Mi az a közösségi finanszírozás, mi célt szolgál, és miért fontos ez a gazdaságnak?

A közösségi finanszírozás kapcsán a nemzetközi szakirodalom első helyen széles rétegek (a crowd) számára a gazdasághoz, a tőkepiachoz való hozzáférés történő biztosítását, azaz a startup befektetések elérhetőségét, demokratizálását említi. Az internet biztosítja az információk egyidejű és globális hozzáférését, eképpen befektetők egyenlő elbánásának elvét, sőt ennél még jóval többet: a kérdezés és a hozzászólás lehetőségét. Minél…

Milyen jogszabályok érvényesek a közösségi finanszírozásra?

A támogatási vagy előfinanszírozási célú kampányok esetében a támogatók jellemzően rövid időn belül pontosan azt kapják, amit a kampányban nekik ígérnek: az adott eszközt, filmet, stb. A felmerülő problémák fogyasztóvédelmi szabályokba ütközhetnek. A befektetetési döntést igénylő részvény- vagy hitelcélú kampányokban azonban egy (jellemzően kezdő, startup) üzleti modell hosszútávú eredményességét számos jövőbeli tényező befolyásolja, azaz az…

Mit jelent a sikeres illetve a sikertelen kampány?

All-or-Nothing (AoN) modell esetén csak a teljes tőkecélt elérő kampányok minősülnek sikeresnek, míg ha a tőkecélt nem éri el a kampány, akkor az sikertelen, és a támogatók/befektetők visszakapják az összeget. E modell nagyobb bztonságot jelent befektetési szempontból, mert csak akkor tudja elkölteni a pénzt a kampánygazda, ha a bemutatott üzleti tervéhez szükséges összes tőkét összegyűjtötte.…

Gyakran feltett befektetői kérdések

A leggyakrabban használt közösségi finanszírozási alapfogalmak

  • All
  • Gyakran feltett befektetési kérdések
  • Gyakran feltett kérdések

Hogyan kaphatok információkat a kampánygazdáról, illetve a befektetésemről?

A kampány alatt a portál fórumában érdemes feltenni a kampányhoz kapcsolódó kérdéseket a kampány ideje alatt, amikre a kampánygazda válaszolni köteles. A Fórumot minden profillal rendelkező Felhasználó olvashatja. Ezt követően a befektetési feltételekben meghatározott időközönként és módon tud a részvényes informálódni.

Hogyan növekszik a befektetésem értéke, hogyan térül és mikor tudok kiszállni a befektetésemből? Van-e másodlagos kereskedelem?

Az induló vállalkozásba történő befektetés tényleges értéknövekedéséhez mindig idő szükséges, jellemzően minimum 3 év, de inkább 5, ritkán persze van gyorsabb növekedés is. A befektetésről olyan döntést hozzunk, hogy ezen időtávra fel vagyunk készülve. Ennek végén sokszor a vállalkozás felvásárlásánál, exitkor tudjuk a cégérték-növekedést realizálni (cash out). Ugyanakkor, sokszor előfordulhat, hogy időközben újabb tőkebevonást hajt…

Ki a minősített befektető?

Minősített befektető az értékpapírszámla-vezető minősítése alapján a pontos jogszabályi feltételeknek megfelelő magánszemély lehet, akinek a kockázatvállalási képességét az átlagnál magasabbnak itélik meg. Ennek szerepe akkor van, ha a kampány több mint 100 ezer euró tőkét gyűjt és a részvények kibocsátását jegyzéssel valósítja meg, mert ez esetben a nemzeti banki iránymutatás alapján csak az első 149…

Ki lehet közösségi befektető, és mivel jár a közösségi befektetés? Mi a minimális befektetési összeg és mikor kell azt kifizetni?

A közösségi finanszírozási kampányokba bármely azonosított nagykorú személy befektethet, aki az adott portál ÁSzF-ét és az Adatkezelési Tájékoztatóját elfogadja. Az adott kampány befektetési feltételeiben szereplő minimálisan befektethető összeget vagy annak egész számú többszörösét lehet befektetni, akár 5000 Ft-tól kezdődően (de elképzelhető, hogy az adott üzleti modell hatékony megvalósításához jóval nagyobb a befektetési limit). Ha a…

Mit jelent a vezető befektető?

Nagyobb (30 millió Ft feletti), befektetési célú kampányok esetén jellemzően egy professzionális, tapasztalt kockázatitőke- befektető – angyal vagy tőkealap – megvizsgálja a vállalkozást és tárgyalja le a tőkeemeléshez kapcsolódó társasági szabályokat, amik az új és a régi részvényesek jogait és kötelezettségeit tartalmazzák. Ezt hívjuk befektetési feltételeknek, amik minden kampány oldaláról letölthetőek. A vezető befektető a…

Mit jelentenek a befektetési feltételek?

A befektetési feltételek a kampánygazda vállalkozásban szerzett részesedésből szerzett jogokat és kikötéseket pontosítja. Jellemzően egy táblázatos felsorolás, amely 15-20 lényeges, 3 kérdéskört lefedő információt tartalmaz, s amikre példálul a kampány során a fórumon további kérdéseket lehet feltenni: a befektetői jogok, azaz a részvényhez kapcsolódó jogok (vállalatirányítási-, osztalék-, és exit esetét szabályozó jogosultságok) a vállalat irányításával…

Gyakran ismételt kérdések

A közösségi finanszírozás kapcsán feltett leggyakoribb kérdések

  • All
  • Gyakran feltett általános kérdések
  • Gyakran feltett befektetési kérdések
  • Gyakran feltett kérdések
  • Gyakran feltett vállalkozói kérdések

Tizenkét lépés a sikeres befektetési célú közösségi finanszírozási kampányhoz

Legyen meglévő terméked vagy szolgáltatásod (MVP), amit fejleszteni akarsz, vagy jelentős közönséged és nagyon értsen a csapatod ahhoz, amit meg akartok valósítani. Ha az üzleti modelled B2C, ha ismert vagy a magyar piacon, akkor várhatóan egyszerűbb lesz a dolgod; két hónap felkészüléssel akkor is számolj. De B2B vállalkozások is tudnak sikeresen részvénycélú kampányt indítani. Keress…

Mit jelentenek a befektetési feltételek?

A befektetési feltételek a kampánygazda vállalkozásban szerzett részesedésből szerzett jogokat és kikötéseket pontosítja. Jellemzően egy táblázatos felsorolás, amely 15-20 lényeges, 3 kérdéskört lefedő információt tartalmaz, s amikre példálul a kampány során a fórumon további kérdéseket lehet feltenni: a befektetői jogok, azaz a részvényhez kapcsolódó jogok (vállalatirányítási-, osztalék-, és exit esetét szabályozó jogosultságok) a vállalat irányításával…

Mit jelent a vezető befektető?

Nagyobb (30 millió Ft feletti), befektetési célú kampányok esetén jellemzően egy professzionális, tapasztalt kockázatitőke- befektető – angyal vagy tőkealap – megvizsgálja a vállalkozást és tárgyalja le a tőkeemeléshez kapcsolódó társasági szabályokat, amik az új és a régi részvényesek jogait és kötelezettségeit tartalmazzák. Ezt hívjuk befektetési feltételeknek, amik minden kampány oldaláról letölthetőek. A vezető befektető a…

Mit jelent a sikeres illetve a sikertelen kampány?

All-or-Nothing (AoN) modell esetén csak a teljes tőkecélt elérő kampányok minősülnek sikeresnek, míg ha a tőkecélt nem éri el a kampány, akkor az sikertelen, és a támogatók/befektetők visszakapják az összeget. E modell nagyobb bztonságot jelent befektetési szempontból, mert csak akkor tudja elkölteni a pénzt a kampánygazda, ha a bemutatott üzleti tervéhez szükséges összes tőkét összegyűjtötte.…

Milyen vállalkozás / üzleti modell alkalmas közösségi finanszírozásra és milyen esetben lehet ez a legelőnyösebb tőkebevonási forma?

4 jellemzője van a sikeres kampánygazda vállalkozásoknak. Ezeknek nem kell egyszerre fennállniuk, de fel kell készülni ezen szempontoknak való megfelelésre. múltbeli teljesítmény (traction, validation): Ritkán tud teljesen kezdő vállalkozás tőkét gyűjteni. Teljesen kezdő projektet érdemes támogatási vagy előfinanszírozási kampánnyal validálni. Az üzleti modellbe történő befektetés akkor vonzó, ha már látszik, hogy van rá piaci igény,…

Milyen jogszabályok érvényesek a közösségi finanszírozásra?

A támogatási vagy előfinanszírozási célú kampányok esetében a támogatók jellemzően rövid időn belül pontosan azt kapják, amit a kampányban nekik ígérnek: az adott eszközt, filmet, stb. A felmerülő problémák fogyasztóvédelmi szabályokba ütközhetnek. A befektetetési döntést igénylő részvény- vagy hitelcélú kampányokban azonban egy (jellemzően kezdő, startup) üzleti modell hosszútávú eredményességét számos jövőbeli tényező befolyásolja, azaz az…

Mi az a közösségi finanszírozás, mi célt szolgál, és miért fontos ez a gazdaságnak?

A közösségi finanszírozás kapcsán a nemzetközi szakirodalom első helyen széles rétegek (a crowd) számára a gazdasághoz, a tőkepiachoz való hozzáférés történő biztosítását, azaz a startup befektetések elérhetőségét, demokratizálását említi. Az internet biztosítja az információk egyidejű és globális hozzáférését, eképpen befektetők egyenlő elbánásának elvét, sőt ennél még jóval többet: a kérdezés és a hozzászólás lehetőségét. Minél…

Mi a Tőkeportál?

A Tőkeportál az első magyar részvénycélú közösségi finanszírozási portál, ahol a nemzetközi jó gyakorlatnak és a jogi környezetnek is megfelelő módon a tőkét kereső vállalkozások mutatják be online kampányaikat a potenciális közösségi befektetőknek: a lakosság széles köreinek, és az intézményi befektetőknek. Az előminősítési folyamaton átment vállalkozások a 45-60 napig tartó kampány folyamán a szabályzatoknak megfelelő…

Ki lehet közösségi befektető, és mivel jár a közösségi befektetés? Mi a minimális befektetési összeg és mikor kell azt kifizetni?

A közösségi finanszírozási kampányokba bármely azonosított nagykorú személy befektethet, aki az adott portál ÁSzF-ét és az Adatkezelési Tájékoztatóját elfogadja. Az adott kampány befektetési feltételeiben szereplő minimálisan befektethető összeget vagy annak egész számú többszörösét lehet befektetni, akár 5000 Ft-tól kezdődően (de elképzelhető, hogy az adott üzleti modell hatékony megvalósításához jóval nagyobb a befektetési limit). Ha a…

Ki a minősített befektető?

Minősített befektető az értékpapírszámla-vezető minősítése alapján a pontos jogszabályi feltételeknek megfelelő magánszemély lehet, akinek a kockázatvállalási képességét az átlagnál magasabbnak itélik meg. Ennek szerepe akkor van, ha a kampány több mint 100 ezer euró tőkét gyűjt és a részvények kibocsátását jegyzéssel valósítja meg, mert ez esetben a nemzeti banki iránymutatás alapján csak az első 149…

Hogyan növekszik a befektetésem értéke, hogyan térül és mikor tudok kiszállni a befektetésemből? Van-e másodlagos kereskedelem?

Az induló vállalkozásba történő befektetés tényleges értéknövekedéséhez mindig idő szükséges, jellemzően minimum 3 év, de inkább 5, ritkán persze van gyorsabb növekedés is. A befektetésről olyan döntést hozzunk, hogy ezen időtávra fel vagyunk készülve. Ennek végén sokszor a vállalkozás felvásárlásánál, exitkor tudjuk a cégérték-növekedést realizálni (cash out). Ugyanakkor, sokszor előfordulhat, hogy időközben újabb tőkebevonást hajt…

Hogyan kell felkészülni egy kampányra és az mennyibe kerül?

Bármilyen kampány bármelyik platformon csak gondos előkészület után lehet sikeres. Természetesen nagyban függ a Kampánygazda vállalkozás fejlettségi fokától, esetleg korábbi tapasztalatoktól, de kampányt csak támogatásra/befektetésre előkészített vállalkozás tud indítani, amire fel kell készülni. Az előkészítésben sokat segít a Tőkeportál. A felkészülés inspirációjaként, célszerű hasonló kampányokat keresni a világ számos portálján, címszó-kereséssel gyors eredmény érhető el,…

Hogyan kaphatok információkat a kampánygazdáról, illetve a befektetésemről?

A kampány alatt a portál fórumában érdemes feltenni a kampányhoz kapcsolódó kérdéseket a kampány ideje alatt, amikre a kampánygazda válaszolni köteles. A Fórumot minden profillal rendelkező Felhasználó olvashatja. Ezt követően a befektetési feltételekben meghatározott időközönként és módon tud a részvényes informálódni.

A közösségi finanszírozás formái

Két nagy csoporton belül két-két platform alapú közösségi finanszírozási formát lehet megkülönböztetni. Szervezett (önszabályozó) formák: Adománygyűjtésről van szó, amikor a projektgazda egy társadalmi- vagy üzleti cél megvalósításához kéri a közösség támogatását, adományát úgy, hogy az adományozók nem kapnak ellenszolgáltatást. Üzleti ötlet validálásához is használják ezt a formát: egy igen korai fázisban elképzelhető, hogy kampányt indít…

16. További kérdések…

Olvasd át a Fogalomtárat is, és örömmel vesszük, ha kapcsolatba lépsz velünk. Írj nekünk további kérdéseket! Ha szerkesztenél közösségi finanszírozási blogot, jelentkezz!

Gyakran feltett vállalkozói kérdések

A leggyakrabban használt közösségi finanszírozási alapfogalmak

  • All
  • Közösségi finanszírozás alapfogalmak

Adománycélú közösségi finanszírozás

Adománycélú kampány esetén a kampánygazdák tipikusan magánszemélyek, vagy nonprofit szervezetek, ebből adódóan a kampányok szociális, társadalmi céllal jönnek létre. A finanszírozók adományozónak tekinthetőek, adományukért nem várnak el semmilyen jellegű ellenszolgáltatást.

All or nothing (Mindent vagy semmit) modell

A kampányok csak abban az esetben juthatnak hozzá a kampányukra beérkezett összeghez, ha a finanszírozási céljuk teljesült. Ezt a modellt a részvénycélú közösségi finanszírozási platformok, illetve a személyközi hitelezést kínáló platformok alkalmazzák. A Tőkeportál is az All or nothing elvet alkalmazza.

Exit

Egy esemény mely során a tőkebefektetők el tudják adni a vállalkozásban szerzett részesedésüket. Ilyen esemény lehet egy kivásárlás, vagy egy IPO. A korai fázisban lévő vállalkozások befektetői leggyakrabban egy Exit során realizálnak nyereséget a befektetéseiken.

Felhígulás (dilution)

A tulajdonosi részhányad csökkenése a vállalatban, amikor az egy új körös tőke bevonása során újabb részvényeket bocsát ki.

Finanszírozó

Minden olyan magánszemély, vállalkozás, szervezet, akik a crowdfunding (közösségi finanszírozás) platformon keresztül támogatják a kampánygazdát céljai elérésében. A közösségi finanszírozás típusától függően tekinthetjük a finanszírozót adományozónak (adományalapú), támogatónak (jutalomalapú), hitelezőnek (hitelalapú) vagy befektetőnek (részvénycélú).

IPO (Initial Public Offering)

Elsődleges nyilvános forgalomba hozatal, a korábban zártkörűen működő vállalkozások részvényeinek tőzsdére való bevezetése.

Jutalomcélú közösségi finanszírozás

A közösségi finanszírozás legismertebb formája. Jutalomalapú kampány esetén a finanszírozók a kampánygazdák számára bocsátott forrásért cserébe valamilyen ellenszolgáltatásban részesülnek. Az ellenszolgáltatások leggyakrabban ajándéktárgyak és/vagy a kampány során létrehozott végtermékek.

Kampánygazda

Minden olyan magánszemély, vállalkozás, nonprofit szervezet akik kampányt indítanak egy crowdfunding (közösségi finanszírozás) platformon keresztül egy bizonyos cél megvalósításának érdekében.

Kampánygazda

Minden olyan magánszemély, vállalkozás, nonprofit szervezet akik kampányt indítanak egy crowdfunding (közösségi finanszírozás) platformon keresztül egy bizonyos cél megvalósításának érdekében.

Keep it all (Tartsd meg mind) model

A kampányok minden beérkezett támogatást megtarthatnak, függetlenül attól, hogy a finanszírozási céljukat sikerült-e elérniük, vagy sem. Ez a működési modell leginkább az adománylapú és jutalomalapú közösségi finanszírozási portálokra jellemző.

Osztalék

A vállalkozás a már megtermelt nyereségéből (adózás utáni eredményéből) fizet ki részesedést (osztalékot) a tulajdonosai felé. Az osztalék lehet a tőkebefektetők bevételeinek egyik forrása. Ki kell emelni, hogy korai fázisú vállalkozásokra nem jellemző az osztalékfizetés.

Részvénycélú közösségi finanszírozás

A finanszírozók ebben az esetben befektetőknek tekinthetők. A befektetők a befektetett összegért részesedést szereznek a kampányt indító vállalkozásban, azaz tulajdonossá válnak. A befektetők célja, hogy részesedésüket később magasabb áron el tudják adni, így realizáljanak befektetésükön nyereséget.

Személyközi hitelezés

A finanszírozók ebben az esetben hitelezőknek tekinthetők. A kampánygazdák lehetnek magánszemélyek vagy vállalkozások is. A kampánygazdák a finanszírozott összeg után előre meghatározott kamatot fizetnek. A hitelezők célja ebben az esetben a piacinál magasabb hozam elérése.

Üzleti angyal

Olyan személy, aki tanácsaival, illetve vagyonával segíti korai fázisban lévő cégek működését. Az angyalok többnyire vagyonos személyek, akik komoly befektetői, vállalkozói és/vagy iparági tapasztalattal rendelkeznek.

Nem kaptál választ a kérdésedre?

Keress minket a hello@tokeportal.hu e-mail címen, vagy írj nekünk további kérdéseket a felületen!

Kérdés küldése