Két nagy csoporton belül két-két platform alapú közösségi finanszírozási formát lehet megkülönböztetni.
Szervezett (önszabályozó) formák:
- Adománygyűjtésről van szó, amikor a projektgazda egy társadalmi- vagy üzleti cél megvalósításához kéri a közösség támogatását, adományát úgy, hogy az adományozók nem kapnak ellenszolgáltatást. Üzleti ötlet validálásához is használják ezt a formát: egy igen korai fázisban elképzelhető, hogy kampányt indít egy ötletgazda.
- Előfinanszírozásnak (reward, vagy jutalom) hívjuk azt, amikor az üzleti ötlet (ami lehet bármi egy könyvtől a filmig, zenéig, vagy valamilyen termékig) már megvalósult valamilyen formában, de annak véglegesítéséhez illetve annak kiterjesztéséhez, sorozatgyártásához előlegért kampányolunk a potenciális vásárlóknál. Ahogy az adománygyűjtésnél, gyakran egy-egy kampány sikeres befejezését nem követi újabb kampány, és a nem hallunk többet a társaságról, de ez a két forma alkalmas lehet egy vállalkozás elindításának előkészítésére is. Amely vállalkozás már a nagyon korai fázist is közösségi finanszírozással finanszíroztatta, annak kézenfekvő, hogy befektetést is így keres.
Szabályozott formában jöhetnek létre a befektetési döntést igénylő kampányok.
Részvény vagy részesedéscélú kampányt már létrejött, de leginkább korai fázisú vállalkozások indítanak, amelyek már nem egy-egy termék megvalósítását, hanem annak üzemszerű, fenntartható fejlődést mutató üzleti modelljét akarják megvalósítani. Nem csak innovatív, hanem közösségi, társadalmi vállalkozások is népszerű kampányokat tudnak indítani. Mivel itt a befektető nem terméket, hanem egy részvényt kap, amelynek értékét a jövőbeli teljesítmény és a piac is befolyásolja, fontos, hogy milyen információkat oszt meg a kampánygazda vállalkozás a befektetőivel, ezért a részvénycélú és a hitelcélú kampányok befektetővédelmet kívánnak, ezért szabályozás alá esik a tőkebevonás folyamata. E törvények Magyarországon a PTK és a Tpt, az EU Prospektus Rendelete, és a készülő Közösségi finanszírozási szolgáltatókra vonatkozó rendelete.
A részvény-vagy részesedés-célú kampányfolyamatnak több modellje van, aszerint, hogy az adott ország jogi környezetében melyik kedvezőbb (elsősorban adózási szempontból):
- Közvetlen befektetés esetén minden befektető a kampánygazda társaság részvényese lesz. Ugyanakkor vezető befektető esetén a többi befektető a szavazati jogait a vezető befektetőre delegálja, elkerülendő, hogy a vállalkozás irányítása akadály legyen a vállalkozás sikeres működtetése szempontjából.
- Közvetett befektetés esetén a befektető egy vagyonkezelő társaságon (Special Purpose Vehicle, SPV-n) keresztül válik részesévé a Kampánygazda vállalkozásból származó osztalékoknak, illetve exitkor az ellenértéknek.
- Hitelcélú közösségi finanszírozás jellemzően a már több éves múlttal rendelkező vállalkozások nagy projektjeinek finanszírozását szolgálja; előre meghatározott kamat fejében kérnek kölcsön a portálon keresztül.