A közösségi finanszírozás alapfogalmai


Crowdfunding, azaz közösségi finanszírozás, egy alternatív finanszírozási forma, mely közvetlenül összeköti azokat, akik hajlandók adományozni, hitelezni, beruházni, azokkal, akiknek forrásra van szükségük meghatározott projekt megvalósításához.
A crowdfunding négy fő típusa: adományalapú-, jutalomalapú-, személyközi hitelezés alapú- és a részvénycélú közösségi finanszírozás.

Kampánygazda
Minden olyan magánszemély, vállalkozás, nonprofit szervezet akik kampányt indítanak egy crowdfunding (közösségi finanszírozás) platformon keresztül egy bizonyos cél megvalósításának érdekében.

Finanszírozó
Minden olyan magánszemély, vállalkozás, szervezet, akik a crowdfunding (közösségi finanszírozás) platformon keresztül támogatják a kampánygazdát céljai elérésében. A közösségi finanszírozás típusától függően tekinthetjük a finanszírozót adományozónak (adományalapú), támogatónak (jutalomalapú), hitelezőnek (hitelalapú) vagy befektetőnek (részvénycélú).

Adományalapú közösségi finanszírozás
Adományalapú kampány esetén a kampánygazdák tipikusan magánszemélyek, vagy nonprofit szervezetek, ebből adódóan a kampányok szociális, társadalmi céllal jönnek létre. A finanszírozók adományozónak tekinthetőek, adományukért nem várnak el semmilyen jellegű ellenszolgáltatást.

Jutalomalapú közösségi finanszírozás
A közösségi finanszírozás legismertebb formája. Jutalomalapú kampány esetén a finanszírozók a kampánygazdák számára bocsátott forrásért cserébe valamilyen ellenszolgáltatásban részesülnek. Az ellenszolgáltatások leggyakrabban ajándéktárgyak és/vagy a kampány során létrehozott végtermékek.

Részvénycélú közösségi finanszírozás
A finanszírozók ebben az esetben befektetőknek tekinthetők. A befektetők a befektetett összegért részesedést szereznek a kampányt indító vállalkozásban, azaz tulajdonossá válnak. A befektetők célja, hogy részesedésüket később magasabb áron el tudják adni, így realizáljanak befektetésükön nyereséget.

Személyközi hitelezés
A finanszírozók ebben az esetben hitelezőknek tekinthetők. A kampánygazdák lehetnek magánszemélyek vagy vállalkozások is. A kampánygazdák a finanszírozott összeg után előre meghatározott kamatot fizetnek. A hitelezők célja ebben az esetben a piacinál magasabb hozam elérése.

All or nothing (Mindent vagy semmit) modell
A kampányok csak abban az esetben juthatnak hozzá a kampányukra beérkezett összeghez, ha a finanszírozási céljuk teljesült. Ezt a modellt a részvénycélú közösségi finanszírozási platformok, illetve a személyközi hitelezést kínáló platformok alkalmazzák. A Tőkeportál is az All or nothing elvet alkalmazza.

Keep it all (Tartsd meg mind) modell
A kampányok minden beérkezett támogatást megtarthatnak, függetlenül attól, hogy a finanszírozási céljukat sikerült-e elérniük, vagy sem. Ez a működési modell leginkább az adománylapú és jutalomalapú közösségi finanszírozási portálokra jellemző.

IPO (Initial Public Offering)
Elsődleges nyilvános forgalomba hozatal, a korábban zártkörűen működő vállalkozások részvényeinek tőzsdére való bevezetése.

Exit
Egy esemény mely során a tőkebefektetők el tudják adni a vállalkozásban szerzett részesedésüket. Ilyen esemény lehet egy kivásárlás, vagy egy IPO. A korai fázisban lévő vállalkozások befektetői leggyakrabban egy Exit során realizálnak nyereséget a befektetéseiken.

Üzleti angyal
Olyan személy, aki tanácsaival, illetve vagyonával segíti korai fázisban lévő cégek működését. Az angyalok többnyire vagyonos személyek, akik komoly befektetői, vállalkozói és/vagy iparági tapasztalattal rendelkeznek.

Felhígulás (dilution)
A tulajdonosi részhányad csökkenése a vállalatban, amikor az egy új körös tőke bevonása során újabb részvényeket bocsát ki.

Osztalék
A vállalkozás a már megtermelt nyereségéből (adózás utáni eredményéből) fizet ki részesedést (osztalékot) a tulajdonosai felé. Az osztalék lehet a tőkebefektetők bevételeinek egyik forrása. Ki kell emelni, hogy korai fázisú vállalkozásokra nem jellemző az osztalékfizetés.